fredag den 18. februar 2005

Dagens Link

Ja, hvorfor ikke kalde det dagens link. For mit vedkommende er det indtil videre MIT dagens link. For jeg vil sige at jeg nok blev positivt overrasket da jeg fandt dette website.

Faktisk var det et tilfælde at jeg fandt siden. Jeg var, som en vanlig ting , inde og tjekke mine statistikker for besøgende på mine blogs (denne og i-debatdk) og ved et tilfælde dukkede et link til en side der kalder sig flix.dk op.
Det første der slog mig i øjnene var disse ord:

"Flix er en webavis der skrives af læserne og læses af skribenterne. Danmarks første open source-avis"

Hvad er "Open Source"
"En open-source-avis".... det lød godtnok interessant i mine øre. Ordet "Open-Source" stammer grrangiveligt fra et udtryk der bruges omkring software. Et eksempel er med styresystemer. Windows har et lukket system som ingen andre end microsoft's egne folk har kendskab til. Man er umiddelbart ikke i stand til at gå ind og ændre i koden til Windows og iøvrigt er det forbudt. Med styresystemet Linux er det en hel anden sag da det er et styresystem som har open source. det betyder at man frit kan gå ind og ændre i koderne og det betyder at det på den måde er under en konstant udvikling takket være alle de frivillige krafter der indirekte udvikler det. Inddirekte fordi de måske mest i første omgang gør det for deres egen skyld. Måske er der nogen features eller bare nogen små ændringer de ønsker at foretage for at tilpasse styresystemet til deres egen virksomhed eller personlige brug.

Open Source Avis
flix.dk har man aktså valgt at overføre udtrykket Open Source til en avis og idéen synes jeg set med demokratiske briller er en meget attraktiv. Når flix.dk skriver Open Source mener de det på den måde at det er læserne selv der er skribenter. Det må da være en af de ypperste metoder at fremhæve ytringsfrijeden og den frie åbne debat i samfundet.

Gå til flix.dk

Ingen kommentarer: