onsdag den 12. januar 2005

Teleselskaberne styrer markedet med billigt producerede mobiltelefoner i elendig kvalitet

Indenfor de sidste 3-4 år er kvaliteten af mobiltelfoner blevet dårligere og dårligere i takt med at mobiltelefonselskaberne har lavet flere og flere aftaler med udbyderne af mobiltelfoni.

Efterhånden ser det ud til at mobiltelefonproducenterne basere meget af ders produktion på det fact at den nemmeste måde at sælge mobiltelefoner på, er at lave aftaler med udbyderne af mobiltelfoni. Teleselskaberne har på den måde uhensigtsmæssigt gjort standarden af mobiltelefoner væsentligt lavere. Man kan stadig godt få gode mobiltelefoner med høj standard, men de sælges jo nærmest ikke for menneskepenge. Det er ikke unormalt at en god mobiltelfon koster over 4000 kr og ser man på det i forhold hvordan priserne ellers er på teknilogi og hvordan priserne har udviklet sig er det ret overdrevet. Man kan idag nemt på en komplet PC for sølle 5000 kr. En bærbar PC koster f.eks. idag omkring 7000 kr for de billigeste modeller. For nogen år siden kostede en bærbar PC af samme kvalitet mindst det dobbelte. Men kvalitetsmobiltelefonerne er ikke faldet i pris de sidste 3-4 år. Det skyldes højst sandsynligt at mobilproducenterne har en strategi hvor man opererer med 2 kvalitetsniveauer; De billige mobiltelfoner som er skabt til at sælges i forbindelse med et abonnement. Disse mobiltelefoner er lavet af billige materialer og komponenter. De holder typisk ikke mere end garantiperioden ud og holder de længere er de rent fysisk så nedslidt at man dårligt kan være bekendt at vise dem fram. Den anden katagori af mobiltelefoner er ofte smartphones eller mere avancerede mobiltelefoner som samtidigt afspejler en innovative del af mobiltelefonproduktionen.

Nye generationer, dårligere kvalitet
Alle producenterne udvikler mange nye modeller hvert år, men der er intet nyt i dem og ligemeget hvilket fabrikat man vælger har de samme funktioner alle sammen. Elektronikken er det samme, det er stort set kun designet der afviger en anelse. Selv det nyeste skud på stammen; nemlig 3. generation af mobiltelefoner ser ud til at føre den tendens videre.
Man kan jo godt sige at det er selvsagt at udviklingen er gået den vej, når det kommer til stykket er det en kombination af kravet fra forbrugerne om billige telefoner og teleselskabernes trang til at sælge abonnementer. Det er ethvert teleselskabs drøm at kunne lokke nye kunder til i en halvt års bindingsperiode ved at "forære" dem en ny mobiltelefon. Men folk bliver nærmest snydt.

Forbrugerne er ofrene
De meget billigt producerede mobiltelefoner kan slet ikke leve op til de priser som man rent faktisk betaler for dem, hvis man sammenlægger alle de udgifter som bindingsperioden genererer. Det er faktisk meget sjældent at udgifterne i bindingsperioden er billigere end hvis man købte mobiltelefonen uden abonnement. Tager man i betragtning at kvaliteteen er under alt kritik og at det nærmest er engangstelefoner der sælges er det meget tæt på at vi har med bondefangeri at gøre. Man underminerer konkurrencen på markedet og forbrugerne får langt fra nok for deres penge.

Mit råd
Jeg har et simpelt råd; Betal hellere mere for din mobiltelefon istedet for at lade dig lokke af alle tilbuddene. Du får meget mere for pengene hvis du køber en mere avanceret telefon, betaler lidt mere for den, køber den uden abonnement og beholder dit gamle abonnement. Kun det øjeblik hvor man absolut VIL væk fra et teleselskab, måske på grund af elendig service, kan man spekulere i at få et abonnement med i købet og dermed få mobiltelefonen billigere. Problemet er bare at man meget sjældent kan få de nye avancerede mobiltelefoner med i et fordelagtigt tilbud. Og det er udelukkende fordi at min teori må være lig med realisme; Der produceres en masse billige crap-telefoner udelukkende for at teleselskaberne kan sælge abonnementer og mobilproducenternes største kunder er og bliver de største kunder.

Ingen kommentarer: