søndag den 12. december 2004

Vedr dioxin og dioxinforgiftning


Jeg kan se at der har været en del der har besøgt min blog fordi de har søgt på google efter "dioxin" og "dioxinforgiftning"....Det synes jeg forpligter lidt, så derfor vil jeg putte lidt viden ind i min blog.

Hvad er dioxin?
Dioxin er en gruppe yderst giftige kemiske stoffer, der er svært nedbrydelige i naturen, og som har hormonlignende effekter. Stofferne ophobes gennem fødekæderne i fedtvævet i dyr og i mennesker.

Hvor kommer dioxin fra?
Den vigtigste kilde til dioxiner i Danmark er affaldsforbrænding samt tidligere affaldsprodukter fra metalindustrien. Andre betydningsfulde kilder er forbrænding af biomasse til energiproduktion, herunder private brændeovne, fordampning fra PCP-beskyttet træ samt brande og bål.
For brændeovne gælder det, at rent træ ikke er det store problem, men at det fremmer dioxindannelse, når andre materialer såsom papir, pap, mælkekartoner og behandlet træ bliver brændt i brændeovnen.



Links til viden om dioxin:
Dioxin i spildevand
Dioxin i foder og fødevarer
Er dioxin verdens giftigeste stof?
Dioxin in danish soil (PDF)

For at få mere viden om dioxin anbefaler jeg en søgning på google. Her er rusultatet af søgningen: "Hvad er dioxin"
http://www.google.dk/search?hl=da&newwindow=1&q=hvad+er+dioxin%3F&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryDK

Ingen kommentarer: