lørdag den 25. december 2004

Pusher II - Et hit!.... men mangler der ikke noget?

Det ser ud til at Pusher II virkeligt har begejstret anmelderne... nærmest lutter gode ord hele vejen rundt. Politiken.dk har lavet en oversigt over hvad anmelderne fra forskellige aviser har skrevet.

Midt i alt roseriet stødte jeg på Kristligt Dagblad's Rikke Rottensten. Jeg må indrømme at hendes anmeldelse forargede mig en smule.
For god ordens skyld vil jeg overlade ordet til den kære Rottensten:

»Mikkelsen yder uden tvivl en god præstation i rollen. Gode præstationer er der sikkert flere af, men det er svært at se dem, når ubehaget ved filmens miljø og personer i så høj grad, som tilfældet er her, lægger et filter ind mellem personerne og i hvert fald denne tilskuer. 'Pusher II' er som sin forgænger en grim film om nogle dumme mennesker i et afskyeligt miljø, som jeg heller ikke fascineres af, når jeg sidder trygt i biografens mørke med den virkelighed, filmen formentlig skildrer, på passende afstand«

Ok, det er selvfølgeligt svært at sætte sig ind i hvordan livet også kan være, hvis man aldrig har set det. Tilfældet ser ud til at være, at der i hvert fald er een der ikke har fattet en tøddel. Jeg har ikke set Pusher II men efter 1'eren at dømme skildrer filmen et miljø, inklusiv personer, som sagtens ville kunne finde sted og som sikkert gør rundt omkring. Et miljø med desperate mennersker der kæmper for at få det hele til at hænge sammen. De er røget ind i en ond cirkel der pga af den evige jagt efter penge kører i ring. Der er altid en vej ud af sådan en ond cirkel, men det koster at forlade den... på den ene eller anden måde. De fleste koster det livet i sidste ende...de når aldrig ud.
Hvis man har et kristent sind burde man tænke over at der findes nogen slemme skæbener, der findes nogen som ikke med kyshånd vi modtage guds velsignelse, men som måske kan ledes på rette vej med den rette hjælp. Ikke fordi at jeg tror på at en velsignelse skulle have nogen reel positiv virkning i den henseende, men jeg tror på at der for nogen skæbener findes en rette vej i det relegiøse.
For at komme ud af stoffer eller et dårligt miljø, er der nød til at være en eller anden form for erstatning. Der er mange muligheder, troen på en gud eller fordybelse i sig selv, kan skabe en indre ro og et øverskud til at komme videre... videre af en anden vej.
Rikke Rottesten burde skamme sig over at være så fordømmende og blind for at filmen måske handler om andet end fiction, at der rent faktisk er en hel del realisme i skildringen af miljøet og personerne. Jeg kan godt forstå at hun ikke fascineres af det... men alligevek, så er det et spørgsmål om hvordan man er istand til at fascineres. Man kunne f.eks godt fascineres af den indsigt instruktøren øjensynligt har i det miljø han skildrer. Man kunne måske også fascineres over at få del i hvordan det kan se ud udenfor ens egen æggeskal og fascineres over at få muligheden for at tænke over hvad der kan findes af budskaber i filmen. I sidste ende skyldes det nok at Rikke Rottensten mangler indsigt og mangler evne til at kunne sætte sig ind i et dybere aspekt hvis det ikke alene gælder om at skabe et smukt billede med lutter harmonier. Nogengange kan det være sundt at forberede sig hvis man som anmelder vil tage sit arbejde seriøst. Det er overdrevent useriøst at omtale en film på den måde som hun gør.....nærmest hensynsløst.
Jeg håber at nogen fra KD finder ud af at der snart bør være en ledig stilling som anmelder. Jeg kan da ikke i min vildeste fantasi forestille mig at man i KD vil have en så amatøragtig anmeldelse leveret...der må være nogen der har glemt at godkende den...man kan i hvert fald ikke nare give frie hænder til en hvilken som helst anmelder. Nå, men fuck hende.... hun kan jo ikke gøre for det! :o)

For lige at vende tilbage til overskriften på dette blog-indlæg, så mangler Pusher II noget som ingen af anmelderne er klar over og sikkert alfrig vil blive. Nemlig hele historien om soundtracket. Sammen med Gaffa og MyMusic.dk lavede man en konkurrence hvor musikere i den danske undergrund fik chancen for at få sin musik med i filmen. Reglerne var sådan, at nogen ville blive udvalgt men med ingen sikkerhed for deltagelse på soundtracket. Jeg tror der var rigtigt mange der sendte deres musik ind til dem. Meget tidligt i forløbet af konkurrencen kom der en pæn lang liste med musiknumre som var udtaget. Derefter kom der ikke flere på listen..kun måske et par stykker.
Da konkurrencen kørte over mange måneder virker det aldeles unfair at man ikke udvalgte flere senere i forløbet. Oven i det kørte der en åben diskussion på MyMusic's forum hvor der blev nævnt at en del af dem der stod på listen aldrig havde sendt musik ind, men var udtaget på forhånd og derfor faktisk slet ikke reelt var en del af konkurrencen. Og i sidste ende valgte man netop noget af det musik som havde været udtaget på forhånd.... ergo; var der altså slet ikke nogen fair konkurrence.
Jeg ved ikke hvor meget der er sandt og hvor meget der er løse uholdbare rygter, men der må da være et eller andet om snakken, eftersom der meget hurtigt kom en liste på deres website med udvalgte numre. Umiddelbart kunne det da godt få nogen alrmklokker til at ringe hos mig. Isære når jeg erfarer at der stort set ikke kommer nye til.
Jeg lagde specielt meget mærke til det, da jeg selv havde indsendt musik til filmen. Jeg var mange gange inde og kigge på deres website og måtte konstatere at der ikke skete nogetsomhelst. Og så er det jeg kommer til sagens kerne.... der mangler noget i Pusher II!! Mit soundtrack!! Havde det været på havde de måske fået en Oscar!

Links

Politiken - Anmeldelser af Pusher II
MyMusic Forum - Kunne desværre ikke lige finde det omtalte indlæg :-(
Pusher II Soundtrack konkurrence side
Yez - Nemesis (Pusher II Soundtrack)
Gaffa


Ingen kommentarer: