søndag den 12. december 2004

Nye regler for markedsføring af mobil produkter på vej


Når man ser på de reklamer der kører alle steder for mobiltelefoniselskabernes produkter, finder man hurtigt ud af at man ikke kan regne med det man ser.

Ofte tilbyder de f.eks en mobiltelefon til 1 kr... andet siges der ikke i reklamen og andet ser man umiddelbart ikke stå i reklamen... Kigger man nøje efter vil man finde en lille stjerne ud for prisen på 1 kr. og nederst i reklamen eller gemt godt af vejen ved visning i 3 sekunder i slutningen af en tv reklame, vil man se den reelle pris. En pris som sagtems kan være 200 gange større end det der står med store bogstaver/tal. Og så har jeg ikke engang medregnet eventuelle abonnementspriser i et vis antal måneder med.
Heldigvis ser det ud til at forbrugerstyrelsen har fået øje på problemet. Efter sigende skulle de i fællesskab med detailhandlen og teleselskaberne være igang med at afslutte forhandlinger omkring et nyt regelsæt for markedsføring af mobiltelefoni og dertil hørende produkter.
Se evt. politikens artikel med udtalelser fra mobilbranchen HER

Jeg har forgæves prøvet at finde yderligere oplysninger om de omtalte forhandlinger mellem branchen og forbrugerstyrelsen, men det var ikke muligt at finde noget. Men det var igår, så måske der er noget idag... give it a try!


Ingen kommentarer: