onsdag den 22. december 2004

Ikke mere muzak!

Kan vi virkelig være så heldige at forretningerne selv vælger at fjerne muzakken fra butiksmiljøet.... I hvert fald har Coop Danmark valgt at stoppe muzakken i samtlige af deres forretninger.

En debat i FDB's (som vel egentligt hedder Coop) medlemsblad Samvirke, har udløst beslutningen om at droppe alt muzak i koncernens forretninger. En dårlig stemning blandt debatanterne og mange klager er årsagen til beslutningen. Samtidigt gør Coop's informationsdirektør opmærksom på at der også har været en del klager over reklamer i forretningernes højtalere.

Hmmmm.... ok. Hvis jeg ikke husker meget galt har der før været snak om at der vil komme skærme rundt omkring i supermarkederne indenfor en relativ kort fremtid. Hvordan hænger det så sammen? Efter sigende skulle Coop spare 1 million kroner om året ved at droppe muzakken. Mon man vil spare pengene fra muzakken til at indsætte i et endnu højere budget med mere langstrakte reklamestrategier
Der er set fra mit synspunkt 2 muligheder; Enten er Coop Danmark ikke bag ud i udviklingen og er ved at falde hekt bag vognen, eller også er de godt fremme i skoene.
Bagud på den måde forstået, at de bør udnytte den nyeste udvikling indenfor sofistikerede salgsteknikker, men ikke gør det. Det er den psykiske påvirkning der er den primære årsag at muzakken benyttes. For det er det det drejer sig om. Alle ved at muzakken rent videnskabeligt (eller i hvert fald ifølge unavngivne undersøgelser...eller den almene opfattelse) har en positiv indflydelse på købelysten. Måske er det nogen forældede undersøgelser der danner baggrund for at man overhovedet bruger muzak. Ser vi ud i fremtiden vil vi se en helt ny form for målrettet reklame. En form som ville være rimeligt at implementere i en varehuskæde som Coop. Specielt fordi de har en hel del registrede medlemmer. Hvorvidt man på nuværende tidspunkt kan gøre så meget rent teknisk er uvidst, men det ville være forholdsvis nemt at opsætte en terminal i forretningen hvor man via sit medlemskort kan få adgang til medlemsfordele, målrettede aktuelle tilbud og eventuelt en predefineret dosmerseddel. Læmgere ude i fremtiden kunne man forestille sig at det vil blive som man efterhånden har set i et par science fiction film, hvor man udelukkende ved at scanne pupillen kan genkende en kunde og derved målrette reklamer osv.



Bare muzakken er væk er jeg tilfreds :-)

Ingen kommentarer: