mandag den 21. marts 2005

Lene Espersen vil have elektroniske fodlænker til småkriminelle

TV2 Nyhederne kan man læse at Lene Espersen vil forsøge at få indført elektroniske fodlænker i det danske straffesystem. Unge dømt for mindre forseelser skal have mulighed for at afsone sin straf hjemme.

"Det er ikke en god idé at sætte unge i fængsel, så de må opgive deres uddannelse, praktik- eller læreplads med det resultat, at de ingenting har, når de kommer ud", siger Lene Espersen til Jyllands-Posten.
Der tegner sig et flertal i folketinget, da DF selvfølgelig er positivt indstillet.

Hvis jeg skal sige min mening om den sag, så synes jeg faktisk det er et skridt i den rette retning. Der er mange fordele ved det. Hvis man alene ser på den økonimiske side af sagen, så er der rigtigt mange penge at spare for staten. Der er ikke alle de sædvanlige udgifter der normalt følger med en hæftestraf eller en kort fængselsdom.
En anden positiv side ved at benytte elektroniske fodlænker er, at man ikke får blandet de småkriminelle sammen med de mere hardcore kriminelle, hvilket jeg er sikker på er et meget større prolem end man umiddelbart regner med. Noget der nok aldrig er lavet yndersøgelser eller statistikker om da det ville være næsten umuligt at gøre.
Sidst og ikke mindst har folk under uddannelse og ligeledes folk med arbejde mulighed for at leve et "normalt" liv imens de afsoner.. de vil nærmest bare blive udsat for en form for stuearrest.
Jeg vil for en gangs skyld byde et forslag fra den nuværende regering velkommen... hvilket jeg efterhånden synes hører til sjeldenhederne... desværre.

Ingen kommentarer: