tirsdag den 16. november 2004

Verdens rigeste mand, Bill Gates, fører sig frem på vores regning.

De seneste par dage har Bill Gates befundet sig i Danmark som statens gæst... hvilket betyder at hele det store maskineri er kørt i stilling og pengene vælter ud af statskassen imens almindelige borgere må vige for deres herskabers færd igennem byen. Politieskorte og 10 sorte luxusbiler har faret igennem byen i kortege. Ja, som havde det været USA's præsident. Der er ikke blevet sparet på hotelregninger, forsøgning eller transportudgifter og ikke mindst sikkerhedsforanstaltninger.
Bill Gates er i Danmark for at yde konsulentbistand til staten... eller snarere; regeringen. Efter Microsoft har valgt at placere deres vigtigeste hovedsæde i europa i Københavnsområdet er der ingen grænser for lefleriet. Jeg ved ikke... umiddelbart synes jeg det virker usædvanligt og det undrer mig at der er ingen i de toneangivende medier der har belyst regeringens invitation til Bill Gates fra en anden vinkel. At ingen har sat spørgsmålstegn ved hvordan regeringen vælger at "alliere" sig med et multinationalt selskab på den måde synes jeg virker mærkeligt. Jeg synes nærmest det ville have været det samme hvis fødevareministriet havde valgt at invitere direktøren for McDonalds på statsbesøg for at diskutere den fremtidige fødevarestrategi. .... det ville nok ikke lige ske, men med Microsoft kan det altså godt ske!

Ingen kommentarer: