søndag den 28. november 2004

Måske en fløjsrevolution?

Kiev oplever i disse dage nogen af de største demonstrationer i verden nogensinde. Hvor mange der helt præcist demonstrerer er umuligt at sige, men over en milliom, ja sågar 2 og 3 millioner er der blevet snakket om... faktisk ligner det efterhånden halvdelen af Ukraines befolkning.
Baggrunden er at det står sløjt til med domukratiske valg i regionen. En sejr til den siddende præsident er der ikke mange der tror på og valgfusken har været så tydelig at det næsten er grotesk. I visse valgkredse har stemmeprocenten været oppe på 100% og 98-99% af stemmerne er gået til Viktor Janukovitj. Oppositionen og diverse valgobservatører er ikke et sekund i tvivl; der er blevet fusket STORT. Jeg kan da undre mig, at hvis man virkelig vil fuske er det da uforståligt at man gør det på en måde som er så tydelig..... De tror åbenbart at den omkringliggende verden ikke aner mistanke... hvilket bestemt må betyde at dem der står bag er mere dumme end de regner oppositionen er. Enhver kan da sige sig selv at en valgdeltagelse på 100% er usandsynlig og ligeledes at 99% af stemmerne går til en ikke ret populær siddende præsident. På en eller anden måde ligner det ret meget den typiske måde for russiske gammelkommunister at føre sig frem. De må leve i en forgangen tid eller i en osteklokke.
Demonstrationerne har stået på i over en uge og hvor lang tid mon det vil fortsætte... ender det med en af de så velkendte fløjlsrevolutioner som vi kender så godt fra østeuropa eller ender det i en katastrofe. Kan regeringen finde på pludseligt at skyde ind i folkemængden eller på anden vis forsøge at stoppe demonstrationerne ved vold? Jeg har lidt bange anelser hvad det angår. Måske virker det umiddelbart utopisk da situationen har hele verdens bevågenhed, men på den anden side; hvis de tror at de kan slippe afsted med sådan en gang elendig valgfusk, ja så kunne man da sagtens forestille sig at de også ville tro de kunne bortforklare en massakre på befolkningen. Det synes jeg i hvert fald er en nærliggende tanke. Jeg håber at de besinder sig og vedstår at de har tabt valget, selvom jeg ærligt talt ikke har specielt stor tiltro til at de vil gøre det. Det er en meget usikker regio, de gamle partifolk vil gøre hvadsomhelst for krampeagtigt at klamre sig til magten.... Der er nogen ingen grænser i den henseende.

Der er en masse oplysninger, facts og en masse indsigt i Ukraines situation som jeg ikke kommer ind på her, men da alle medier dækker det 100% ser jeg ingen grund til at gå i dubden, jeg synes bare lige jeg vil have det med her i min blog, da det alligevel er en vigtig del af verdenshistorien.

Ingen kommentarer: