søndag den 28. november 2004

Hvor er vi på vej hen?

Så undrer jeg mig igen... Jeg så lige i tv-avisen at man idag havde ransaget en dansk fremstående fundamentalistisk muslims bopæl og konfiskeret videofilm, cd'ere og en computer. Umiddelbart og efter personens fremtræden på tv skulle det være foregået uden nogen ransagelseskendelse. Jeg undrer mig over den fremfærd. Det er tydeligvis PET der står bag.. og højst sandsynligt politiets efterforskere på det specielle område som har stået for "det beskidte arbejde" Der er ingen kommentarer kommet frem i medierne på nuværende tidspunkt men mr an kan forestille sig at PET eller politiet vil sige at det er sket med begrundet mistanke og i den situation hvor der er chance for at bevismateriale vil blive fjernet, kan men med et eller 2 vidner (kan ikke huske antallet) tvinge sig adgang til en privet bolig med ransagning til formål. Det lugter lidt af at man fra statens side vil markere sig overfor muslimer i Danmark og på den måde forsøge at skræmme dem fra at fortage sig noget der i sidste ende kunne skade Danmark. Men jeg er bange for at det er en forfejlet måde at gribe det an på. Det vil kun gøre det mere attraktivt, da det bliver mere og mere farligt at ytrer sine meninger eller arbejde aktivt for visse organisationer. Hvis der endelig skulle være en fare i at have fundamentalistiske muslimer i Danmark, er jeg sikker på at det kun kan blive mere integreret i hemmelige undergrundsorganisationer og celler som arbejder i det skjulte. Hvor er dialogen blevet af? Man kan samtidigt se i en af de toneangivende aviser at muslimer i Danmark har inviteret Bertel Haarder til en åben debat... men de får indtil videre intet svar fra ministeren. Årsagen til ransagningen (jeg kan desværre ikke huske navnet og i skrivende stund er det ikke nævnt i de online skrevne medier..ikke engang DR som havde nyheden i tv) hos den fremtædende muslim, skulle være pga nogen videoer som er i omløb. De skulle efter sigende være propaganda vidoer med det formål at hverve hellige krigere til Al Qaida. Det siges at filmene også kan findes på internettet... Hallo! What's the big deal? Er disse videoer måske forbudte i Danmark? Det tror jeg ikke. Hvis de skulle være forbudt er der jo meget på f.eks internettet som skulle være forbudt at se på... og hvad med nyhederne i tv??? Skal PET også til at besøge alle tv-selskaberne for at konfiskere alle filmklip med russiske soldater som myrdes i Tetjenien? Det er en forfærdelig udvikling at man nærmest forfølger minioriteter i Danmark. Jeg troede vi havde et godt retssamfund hvor man specielt havde et øje til at den lille mand ikke bliver uretfærdigt behandlet. Der er så mange små historier og udtalelser til dagligt i den danske debat at det minder mig om heksejagt. Men det er efterhånden meget typisk Danmark. Man ser det efterhånden igen og igen.. det skete med rockerne, det skete med hashrygerne, det sker sikkert snart for alvor med nikotinrygerne.... og der er sikkert andre. Ikke fordi jeg nødvendigvis vil støtte nogen eller enkelte af den slags minioriteters adfærd, men jeg synes der skal være plads til alle uden at man behøver at blive overvåget 24-7. Det kan til dels minde lidt om rusland før murens fald. Et overvågningssamfund hvor alt der bevæger sig udenfor normen skal have den hårde hånd. Det er også værd at lægge mærke til at hver gang at medierne kommer frem med kritik eller særligt belyser en minioritet går der ikke lang tid før at regeringen støtter op om tiltag som kan indsnævre deres virke. Jeg gruer lidt for hvordan det kan ende.
Når man selv bor midt i det man kalder et belastet område kan man især undres over alle de historier som konstant kommer frem. Det næste er vel at man snart er nød til at sælge sin lejlighed inden et område som ellers var attraktivt bliver dømt til at være en ghetto og ejendomspriserne falder så meget at at mange tvinges væk inden tabet bliver for stort. Og det er grotesk, for man oplever slet ikke de problemer som medierne beskriver når man bor midt i det. Der bor omkring 300.000 mennesker på indre, ydre nørrebro, nordvest og deromkring... så det er klart at der er mange historier. De har det bare med at blive eksponeret ekstra kraftigt når det er her det sker. Tænk på at der går mindst 10 mindre provinsbyer i indbyggerantal i forhold og hvis man koncentrerede sig ligeså meget om provinsen som man gør omkring disse områder i København, ville der anten være meget lidt spalteplads tilbage eller også ville vi have nogen meget tykke aviser.

Ingen kommentarer: