torsdag den 21. oktober 2004

Genial eller ej?

Der har også på det sidste været en masse palaver om den danske Cuba-fange Slimane Hadj Abderrahmane. Man kan måske heller ikke lgefrem påstå han han selv har gjort noget for at undgå det. Faktisk nærmest mere det modsatte. Og hvorfor, spørger jeg så migselv? Ja, jeg har ikke helt forstået meningen med det. Han har som dansk statsborger været i Afghanistan og er i forbindelse med USA's auktion mod Al-Quaeda og sympatisører dertil. Danmark har kæmpet en brav kamp for at få ham hjem og det lykkedes også til sidst. Da han kommer hjem hører man ikke noget fra ham i en længere periode. Pludseligt hører man at han nu er stået frem i medierne. Min første tanke var at han ville snakke om hvorledes han var blevet behandlet under fængslingen og han ville kritisere USA for brug af tortur. Og da jeg ikke har fulgt sagen intenst skal jeg ikke udelukke at det var det han startede med. Men i hvert fald er der blevet fokuseret påp nogen andre udtalelser og det er blevet fremsat på en måde så alle ville få en opfattelse af at Slimane Hadj Abderrahmane var hellig kriger. I efterfølgende udtalelser i TV får han da også bekræftet den opfattelse med sine egne uredigerede ord og der er ikke grænser for de ubehalige reaktioner han derefter møder fra det offentlige Danmark. Det kommer så vidt at han bliver forhørt af PET og (frivilligt) afleverer sit pas for at man kan være sikker på han bliver i Danmark og ikke drager i hellig krig i f.eks Tetjenien.
Først og fremmest synes jeg det er utroligt så stor en magt medierne har når det gælder sådan en sag. De er i stand til at opildne stemningen så meget at nogen politikere ligefrem snakker om at han burde afleveres tilbage til USA. Medierne fokuserer på nogen bestemte sætninger i et længere interview og det gør de så overbevisende at det giver genklang i samtlige medier. Slimane Hadj Abderrahmane selv havde måske nok ikke forventet så voldsom en reaktion, følte sig delvist misfortolket og måtte måske mere eller mindre mod sin egen vilje igen gå i medierne for at fortælle hvad han mente. Og det kan man ikke ligefrem beskylde ham for at være god til.... jeg synes i hvert fald nok at have bemærket at det ikke gik stille fr sig. Han fik sagt nogen ting som faktisk gjorde hele hans situation værre. Om det bevidst er en provokation fra hans side er svært at sige. Hvor bevidst han er om det han gør når han "handler" med medierne ved jeg ikke. Enten er han genial eller også er han det bestemt ikke...det er svært at gennemskue.Jeg tror nok, set i bakspejlet, at Slimane Hadj Abderrahmane helst ville have undværet det hele... eller det kan jeg forestille mig. Det kan da på ingen måder være rart at blive landskendt på den måde! Og hvorfor valgte han overhovedet at gå til medierne med sin historie? Det kan man kun gisne om og jeg er sikker på at der ville være mange fine teorier om den sag. Det kan jo rent faktisk være af ret mange forskellige årsager. Om det ændrer på noget for alle vores andres hverdag tvivler jeg på... men jeg kan sige med sikkerhed at det ændrer Slimane Hadj Abderrahmane's dagligdag. Ikke kun er han (som han sikkert var i forevejen) kommet godt og grundigt i PET's søgelys og jeg tror ikke han kan rokke ret meget med ørerne uden at de ved det. Derudover er han jo også blevet en kendt ansigt og har selvfølgelig ikke den samme bevægelsesfrihed som han havde før. Det er noget der selvfølgelig med tiden vil gå over hvis han mestrer at holde sig væk fra medierne, men jeg er sikker på at han nærmest dagligt modtager henvendelser fra diverse medier om tilbud til at deltage i det ene og det andet. Han vil få rig mulighed for at deltage i offentlige debatter hvis han mener at have sine synspunkter i noget. Hvis han mener at hans synspunkter kan gavne den danske debat og hvis medierne ligeledes synes det (hvilket jeg er sikker på at de gør) så vil han kunne repræsentere enhver rabial muslimsk holdning... og det savner man måske lidt i den danske debat. Men det er klart man gør det. Der er selvfølgelig nogen der har de rabiale holdninger men der er nok ikke så mange der har lyst til at ytre dem i den åbne offentlige debat. Bare se hvordan reaktionen var på Slimane Hadj Abderrahmane's udtalelser og de var ikke engang rabiale. Det kan da nok give en god rulle stof til eftertanke
Nå, jeg ser frem til hvad fremtiden byder. Vil man høre mere til ham? Eller vil han "gemme sig" til det er kommet lidt på afstand? Ja, det er nogen gode spørgsmål og det er nok værd at vente på svarene! :)

Ingen kommentarer: