mandag den 23. juli 2012

Undren omkring gule vs røde fagforeninger

Nu er der jo den sag om Restaurant Vejlegården der kører i øjeblikket. I den forbindelse ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal mene. Generelt set er jeg rimelig varm på idéen med fagforeninger og retten til blokader, strejker osv. Det er en god dansk tradition og har fungeret fint i mange år.

Har bemærket at LA og V har været ude og kritisere det der sker imens de ellers altid har rost det danske system. Det kan umiddelbart virke rimeligt populistisk og ikke særligt langsigtet tænkt. Og kan da på en måde godt forstå at der opstår en vis harme omkring det der pågår.

Når man ellers har givet retten til frit at vælge fagforening for ansatte, som derved ikke kan tvinges ind i en bestemt fagforening, virker det mærkværdigt at en arbejdsgiver så ikke også frit skulle kunne vælge hvem han vil lave overenskomst med..

I lang tid synes jeg at man har hørt at de gule fagforeninger lukrerer på alt det arbejde de konventionelle fagforeninger har opnået/opnår. Men nu da en af de gule så selv laver arbejdet og netop IKKE lukrerer på de andre; ja så er det også galt.

Det er muligt der er nogle fag-tekniske detaljer jeg har overset, det skal ikke komme bag på mig :) Det virker bare lidt spøjst!

Ingen kommentarer: