fredag den 27. juli 2012

Tøvejr i Grønland?

Nasa kunne forleden vise nogle satellitfotos af Grønland hvor der angiveligt skulle være faretruende varmt hvilket betyder at indlandsisen smelter.
Her ses Nasa's fotos:
Billede fra NASA

DMI kan så idag vise en graf fra en vejrstation i Summit som befinder sig i 3200 meters højde hvorfra der er blevet foretaget målinger af lufttemperaturen siden 1991.
DMI's billede kan ses herunder:
Billede fra DMI

Som grafen viser har der været flere dage i 2012 (juli måned) hvor temperaturen har været over frysepunktet. Men jeg synes også man kan se at afvigelserne er måske ikke så voldsomme som man måske skulle tro hvis man kigger på Nasa's billede.
Nu er jeg selvfølgelig ikke ekspert og ved ikke specielt meget om den slags målinger og man må jo stole på at hvis eksperterne bliver nervøse over de udslag, så må der være noget om sagen.

Alligevel siger min sunde fornuft mig at det nok er lidt hysterisk.

Nu er det jo således, at en stor del af menneskeheden reelt tror på at det vi gør på jorden har en afgørende effekt på klimaet og specielt co2 har en fatal indvirkning. Jeg må med det samme sige at jeg ikke hører til blandt dem. Men at man kan påvise forandringer i klima ser jeg kun som noget positivt. Havde man ikke kunne se at der bliver mindre is omkring Grønland og havde man ikke set billeder som disse, så ville verdens politikere ikke tænke så meget over klimaet som ellers er tilfældet.
Derfor ser jeg det for en stor fordel for alle at der smelter lidt is på Grønland. Det betyder at der bliver mere fokus på klimaet og det betyder at der bliver gjort noget for at forurene mindre. De lovgivende instanser i hele verden vil sørge for at vi sviner mindre. Det er da positivt. Om så det hjælper på klimaet eller ej, er sådan set ligegyldigt.
Jeg hilser bedre miljølovgivning velkommen og håber for det bedste for vores efterkommere.

Kilder: DMI & Politiken


Ingen kommentarer: