fredag den 13. juli 2012

Cross social platform sharing

Her er endnu en kladde jeg havde liggende, som jeg vil få skudt af. Det bliver nok ikke anderledes alligevel og idéen er god nok.

Jeg kiggede lidt på mine blogs, nu da Blogger er blevet integreret i G+
Det er lidt sjovt at se de ting jeg har skrevet i min engelsksprogede blog "The Real Yez". det meste af det handler om de nye tiltag Google har foretaget siden 2006 hvor jeg startede den.
Jeg nævner f.eks Google Wave og Google Buzz, som begge må betegnes som døde selvom det ellers lignede en god idé til at starte med.

Jeg kom til at tænke på at det minder ret meget om det jeg nu oplever med Google Plus. det ser lige netop ud til at blive en rigtig god platform. Og der er da også en kæmpe forskel på Google Plus konceptet og så Wave og Buzz. Buzz er stort set afløst af +1. Google Plus er ved at udvikle sig til en samlet cloud platform for alle google produkter. Der er stadig mange dele af Google der ikke er direkte adgang til gennem ens Google+ profill. Alt tyder på at det vil ske.

Man kunne roligt forestille sig at f.eks ville få en mere direkte adgang til Market og Checkout via Google+ profilen. Jeg synes heller ikke rigtigt at Google Reader er med endnu. Hvilket er lidt underligt da hele idéen med at abonnere på ting faktisk er det samme på G+.
Jeg følger som sædvanlig med i hvad der sker med Google. Ligemeget hvor meget de forsøger sig og fejler, synes jeg stadig der er en fed hype omkring deres tiltag.

Og nu er det så at jeg synes jeg pludselig fik en genial tanke :O
Gad vide om ikke der i fremtiden vil komme en større community standartlisering. Det minder lidt om da computerne slog igennem for alvor i starten af halvfemserne. der var en kæmpe adskillelse mellem Mac og PC. De kunne ikke rigtigt "tale" sammen, da de benyttede sig af forskellige standarder. Man kan drage sammenligning til f.eks Facebook's "Synes godt om" og Google's "+1! Man ser hverken Google eller Facebook benytte hinandens tilkendegivelser. Ikke at de skal slå sig sammen, de vil stadig være helt forskellige platforme med forskellige formål.

På et tidspunkt må der komme en fælles standard som alle sociale medier kan benytte sig af. Og der er jo ikke kun Likes og +1'ere... der er tonvis af muligheder for deling, alle med det samme formål: At skabe trafik. Alle vil gerne have sin egen vej det samme sted hen... det er for dumt!

Det næste spørgsmål der dukker op i mit hoved er: Hvad skal det hedde?
+Like :) Ja hvorfor ikke!! det eneste det kræver er, at det ikke er en konkurrent eller nogen der kan opfattes som konkurrent til nogle af de toneangivne sociale medier. Og den eneste mulighed i den forbindelse, må være et samarbejde. En fælles front for et mere tilgængeligt og overskueligt internet.

Det er da også mærkværdigt at de to store sociale netværk platforme, Facebook og Google Plus, føler sig hævet over alle andre og ikke benytter sig af de deling muligheder der er. Mere åbenhed og mindre selvcentrering ville klæde begge.

Lad mig se facebook Likes på Google Plus og +1 på Facebook! Bare til at starte med.

Ingen kommentarer: