fredag den 22. april 2005

Pavens gamle lortkakkelovn

Da paven i tirsdags var blevet valgt var der i hele 14 minutter stor tvivl om hvorvidt det va sort eller hvid røg der kom op af skorstenen på Det Sixtinske Kapel. I Vatikanet giver man kakkelovnen skylden. Spørgsmålet er, om ikke det er på tide at indføre ny teknologi omkring pavevalget?

Jeg må indrømme at jeg synes det hele er lidt komisk og i disse tider kan jeg næsten føle mig som den lille dreng i "Kejserens Klæder" som siger "Jamen, har har jo ikke noget tøj på"
Alle disse ritualer omkring det nye pavevalg kan jeg selvfølgelig godt forstå er vigtigt for katolikkerne, men at det er en mediebegivenhed i den grad som er tilfældet synes jeg måske er en anelse overdrevet.
I det mindste har der været en lille udvikling i ritualerne omkring det nye pavevalg.... jeg ved ikke præcist om det er Johannes Paul Den Anden der kan tage æren for det, ved jeg ikke.... men i hvert fald er det nu sådan at den udvalgte konklave som står for valget, ikke er lukket inde i det Sixtinske Kapel under hele processen. Idag tillader man at de har hotelværelser på et bestemt hotel men de er stadig isoleret fra omverden så vidt muligt. Processen omkring valget har også de sidste par gange været hurtigt overstået. Før i tiden kunne det tage flere måneder at vælge den nye pave.
Og så kommer vi til kernen i dette indlæg; nemlig problemerne med kakkelovnen i Det Sixtinske Kapel. Sikkert en kakkelovn som har overlevet adskillelige paver og som nu åbenlyst har problemer med at sende den rette røg op.
Kakkelovn? Ja godaw! Vi befinder sig i 2005 og i en af verdens største medibegivenheder benytter man en kakkelovn. Mon vatikanet er gået helt i stå?
Måske det ville være en idé at investere i en røgmaskine og en blæser, så kunne man sikre at ingen nogensinde var i tvivl. Hvis man skulle gøre det ekstra fint kunne man også installere en laser som belyser røgen så ingen er i tvivl om farven. Hmmm... man kunne måske også få Jean-Michelle Jarre til at komme og spille lidt ved den lejlighed :)

Mit råd til Vatikanet må bestemt være at følge lidt med tiden og gøre lidt mere for at den store mediebegivenhed lever op til alt den opmærksomhed som den får. Hele verdens øjne hviler på Det Sixtinske Kapel's skorsten og ingen kan se hvilken farve røgen har; det kan man da ikke byde sine fans!

Ingen kommentarer: