fredag den 20. april 2012

Mingler, 24.dk

Der var engang jeg var meget aktiv på Mingler.dk eller 24.dk som det også hedder. Det var en blandet fornøjelse :) I starten var det et interessant projekt fordi konceptet var baseret på det der hedder "six degrees of separation" som er en fascinerende tese. Jeg startede som beta tester og deltog aktivt i Minglers udvikling gennem en årrække. Som så mange andre fora, så er der ups og downs og Mingler gennemgik mange forandringer. Ikke mindst var stemningen noget af en rutchebane, da sådan communities/fora altid består af et bredt samsurium af forskellige mennesker.
Ikke nok med det, så gik de også ind i en ny fase da gratisavisen 24timer købte mingler og senere blev 24timer opkøbt af JP/Politikens Hus/MetroExpress. De oprindelige stiftere af Mingler virkede derefter som teknisk support og havde intet med selve driften at gøre.

Vil ikke komme så meget ind på stemningen og alt det der skete på 24.dk i den tid jeg var der, det er uinteressant i denne sammenhæng. Vil hellere fortælle lidt om hvad der sker nu 7 år efter det hele startede og et par år efter jeg forlod det.

Idag har Netradaktionen alias Niels Thimmer i sin blog offentliggjort at 24timer og 24.dk går hvert til sit. Det betyder at Mingler eller 24.dk igen vil stå udenfor gratisavisen, som jo var tilfældet fra starten. Han skriver ikke noget om det, men som jeg kan tolke ud fra det skrevne, betyder det at de oprindelige stuftere fra Mingler A/S ikke mere vil være involveret i community. Det ser ud til at brugerfladen vil blive lavet om.
Der findes også idag mange forskellige løsninger for fora og community som rent teknisk er nemt at håndtere og jeg forestiller mig at man har tænkt sig at drive det selv.
Det oprindelige koncept havde også i den grad udspillet sin rolle. Idéen om at starte at programmere at community fra scratch og opbygge det lag på lag eller som et kludetæppe der bliver større og større, er ikke mere gangbar. Den oprindelige idé var der jo heller ikke rigtigt mere, altså med "six degrees of separation" og at have folk udefra til at træde til hvergang der opstår et problem kan næsten heller ikke andet end være en meget dyr affære i længden.

Jeg tror ikke jeg gider involvere mig i 24.dk mere, jeg har ligeledes også udspillet min rolle dér og føler heller ikke jeg har behov for at debattere med alle mulige mennesker jeg ikke snakker med i virkeligheden. Jeg var der kun fordi jeg synes selve idéen var god og fordi jeg kunne lide konceptet. Efterhånden som det stod klart at den oprindelige Mingler idé var passé, var der heller ingen tvivl for mit vedkommende. Derudover mødte jeg utrolig stor modstand fra folk der ikke kunne tåle at jeg havde en del insiderviden og interesserede mig for konceptet på en anden måde end hvad man ellers så. Debatterne har sådan set aldrig interesseret mig så meget men jeg kunne ikke lade være at blande mig når nogen trolls tydeligvis var ude på at ødelægge alt hvad der var opbygget.

Jeg vil dog holde øje med hvad der sker på 24.dk, rent teknisk. det bliver sjovt at se om det bliver et mere overskueligt og teknisk velfungerende site, når først alle de nye idéer der kommer bliver ført ud i livet.

Ingen kommentarer: